61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

0
48

«Το διάστημα μεταξύ μας: Από το sci-fi στο cli-fi»:
Το μεγάλο αφιέρωμα του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Τα πολύχρωμα poster του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης υπογράφει ο βάσκος illustrator Λουίς Μαθόν, τακτικός συνεργάτης των New York Times, New Yorker και Little White Lies.

Με σπάνιες και λιγότερο γνωστές ταινίες επιστημονικής φαντασίας, απρόσμενες, cult και προκλητικές, το Φεστιβάλ στρέφεται στο αγαπημένο αυτό κινηματογραφικό είδος για να αναδείξει άγνωστες πτυχές του.
Σπάνιες και λιγότερο γνωστές ταινίες επιστημονικής φαντασίας, απρόσμενες, cult και προκλητικές, οι οποίες μίλησαν με τρόπο αλληγορικό για μερικά από τα πιο σημαντικά, σύνθετα ζητήματα της ανθρώπινης ύπαρξης, παρουσιάζει το μεγάλο αφιέρωμα του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, «Το διάστημα μεταξύ μας: Από το sci-fi στο cli-fi». Τα ζητήματα αυτά επανήλθαν με τον πλέον επιτακτικό τρόπο με αφορμή την πανδημία και τις επιπτώσεις της, αποδεικνύοντας πόσο διαχρονικά, επίκαιρα και οικουμενικά παραμένουν. Οι αγωνίες που ζήσαμε τους τελευταίους μήνες, ο φόβος για το ξένο και το άγνωστο, η δυστοπική μας σχέση με το περιβάλλον, οι αποστάσεις που ξαναχωρίζουν την ανθρωπότητα, αλλά και η επιθυμία για μια πιο ουσιαστική προσέγγιση της διαφορετικότητας, αποκαλύπτονται μέσα από αυτό το εξαιρετικά ενδιαφέρον αφιέρωμα. Σε μια ιστορική στιγμή που μοιάζει με ταινία επιστημονικής φαντασίας, το Φεστιβάλ στρέφεται στο αγαπημένο αυτό κινηματογραφικό είδος για να αναδείξει άγνωστες πτυχές του, όπως η κλιματική φαντασία (cli-fi). Μπορεί ο όρος climate fiction να είναι πρόσφατος, ωστόσο όρισε ταινίες, παλαιότερες και σύγχρονες, που χρησιμοποιούν τα εργαλεία της επιστημονικής φαντασίας για να μιλήσουν για την ανθρωπογενή παρέμβαση στο περιβάλλον, τις φυσικές καταστροφές, τον τρόμο της πυρηνικής ενέργειας και την κλιματική αλλαγή. Το αφιέρωμα θα επικεντρωθεί στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα. Ήδη από τη δεκαετία του 1950, όταν εμφανίστηκαν τα μεγάλα ζητήματα που γέννησε ο Ψυχρός Πόλεμος, ο ανταγωνισμός των εξοπλισμών και η κούρσα για την κατάκτηση του διαστήματος, ο πυρηνικός εφιάλτης και η ανησυχία για μια ολική καταστροφή έθρεψαν τη φαντασία δημιουργών, που μέσα από το science fiction μίλησαν για την ετερότητα, τη σχέση μας με τον άλλον, με τον ίδιο μας τον εαυτό και με το περιβάλλον μας.